Zadania
ZADANIE 1: Kredyt czy leasing?
- Porównanie opłacalności różnych form finansowania (np. kredyt i leasing)
zakupu nowego ciągnika rolniczego na podstawie 5 wybranych banków. Odwiedź w
tym celu 5 różnych instytucji finansowych i zbierz potrzebne informacje. Przedstaw
swoje wyniki w 5-10 minutowym filmie. Powinny w nim znaleźć się m.in. wykresy
rozłożenia miesięcznych rat podczas całego okresu kredytowania. Wykorzystaj do
tego celu możliwości obliczeniowe arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu
PowerPoint. Umieść w filmie w formie krótkich wywiadów opinie przedsiębiorców,
którzy korzystają z różnych form finansowania. Powinni w nim wyrazić swoje uwagi (wady i zalety) co
do tych form oraz trudności związane z korzystaniem z nich.
ZADANIE 2: Kupujemy nowy ciągnik! - Analiza opłacalności zakupu nowego ciągnika rolniczego, a
kierunek produkcji roślinnej i wielkość pola uprawnego. Oblicz czas zwrotu
inwestycji zakupu nowego ciągnika rolniczego w zależności od ceny tego
ciągnika, wielkości pola, rodzaju produkcji roślinnej (lub zwierzęcej) i
wysokości plonu oraz średnich cen danego produktu roślinnego z ostatnich 10
lat. Przedstaw swoje wyniki w 5-10 minutowym filmie. Powinny w nim znaleźć się
m.in. wykresy zależności opłacalności zakupu od poszczególnych parametrów. Wykorzystaj
do tego celu możliwości obliczeniowe arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu
PowerPoint. Umieść w filmie w formie krótkich wywiadów opinie 3
przedsiębiorców, którzy posiadają gospodarstwa rolne o różnej powierzchni
uprawnej (od 20 do 50 ha, od 51 do 100 ha i od 101 do 300 ha). Powinni w nim wyrazić swoje uwagi (wady i zalety) co
do opłacalności zakupu nowego ciągnika w ich gospodarstwie oraz podzielić się
informacją, jakby podeszli do zakupy nowego ciągnika, gdyby jeszcze raz mieli
podjąć taką decyzję.
ZADANIE 3: Kupujemy nowy kombajn! - Analiza opłacalności zakupu nowego kombajnu zbożowego,
kombajnu do kukurydzy lub kombajnu do zbioru ziemniaków, a rodzaj uprawianej
rośliny i wielkość pola uprawnego. Oblicz czas zwrotu inwestycji zakupu nowej maszyny
rolniczej w zależności od jej ceny, wielkości pola, rodzaju produkcji roślinnej
(lub zwierzęcej) i wysokości plonu oraz średnich cen danego produktu roślinnego
z ostatnich 10 lat. Przedstaw swoje wyniki w 5-10 minutowym filmie. Powinny w
nim znaleźć się m.in. wykresy zależności opłacalności zakupu od poszczególnych
parametrów. Wykorzystaj do tego celu możliwości obliczeniowe arkusza
kalkulacyjnego Excel oraz programu PowerPoint. Umieść w filmie w formie
krótkich wywiadów opinie 1 do 3 przedsiębiorców, którzy zakupili ostatnio nowy
kombajn. Powinni w nim podać wielkość powierzchni uprawnych, które co roku
obsługuje kombajn. Powinni w nim wyrazić
również swoje uwagi (wady i zalety) co do opłacalności zakupu nowego kombajnu w
ich gospodarstwie oraz podzielić się informacją, jakby podeszli do jego zakupu,
gdyby taką decyzję mogli podjąć jeszcze raz.