Zadania


ZADANIE 1: Kredyt czy leasing? - Porównanie opłacalności różnych form finansowania (np. kredyt i leasing) zakupu nowego ciągnika rolniczego na podstawie 5 wybranych banków. Odwiedź w tym celu 5 różnych instytucji finansowych i zbierz potrzebne informacje. Przedstaw swoje wyniki w 5-10 minutowym filmie. Powinny w nim znaleźć się m.in. wykresy rozłożenia miesięcznych rat podczas całego okresu kredytowania. Wykorzystaj do tego celu możliwości obliczeniowe arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu PowerPoint. Umieść w filmie w formie krótkich wywiadów opinie przedsiębiorców, którzy korzystają z różnych form finansowania. Powinni  w nim wyrazić swoje uwagi (wady i zalety) co do tych form oraz trudności związane z korzystaniem z nich.

ZADANIE 2: Kupujemy nowy ciągnik! - Analiza opłacalności zakupu nowego ciągnika rolniczego, a kierunek produkcji roślinnej i wielkość pola uprawnego. Oblicz czas zwrotu inwestycji zakupu nowego ciągnika rolniczego w zależności od ceny tego ciągnika, wielkości pola, rodzaju produkcji roślinnej (lub zwierzęcej) i wysokości plonu oraz średnich cen danego produktu roślinnego z ostatnich 10 lat. Przedstaw swoje wyniki w 5-10 minutowym filmie. Powinny w nim znaleźć się m.in. wykresy zależności opłacalności zakupu od poszczególnych parametrów. Wykorzystaj do tego celu możliwości obliczeniowe arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu PowerPoint. Umieść w filmie w formie krótkich wywiadów opinie 3 przedsiębiorców, którzy posiadają gospodarstwa rolne o różnej powierzchni uprawnej (od 20 do 50 ha, od 51 do 100 ha i od 101 do 300 ha). Powinni  w nim wyrazić swoje uwagi (wady i zalety) co do opłacalności zakupu nowego ciągnika w ich gospodarstwie oraz podzielić się informacją, jakby podeszli do zakupy nowego ciągnika, gdyby jeszcze raz mieli podjąć taką decyzję.

ZADANIE 3: Kupujemy nowy kombajn! - Analiza opłacalności zakupu nowego kombajnu zbożowego, kombajnu do kukurydzy lub kombajnu do zbioru ziemniaków, a rodzaj uprawianej rośliny i wielkość pola uprawnego. Oblicz czas zwrotu inwestycji zakupu nowej maszyny rolniczej w zależności od jej ceny, wielkości pola, rodzaju produkcji roślinnej (lub zwierzęcej) i wysokości plonu oraz średnich cen danego produktu roślinnego z ostatnich 10 lat. Przedstaw swoje wyniki w 5-10 minutowym filmie. Powinny w nim znaleźć się m.in. wykresy zależności opłacalności zakupu od poszczególnych parametrów. Wykorzystaj do tego celu możliwości obliczeniowe arkusza kalkulacyjnego Excel oraz programu PowerPoint. Umieść w filmie w formie krótkich wywiadów opinie 1 do 3 przedsiębiorców, którzy zakupili ostatnio nowy kombajn. Powinni w nim podać wielkość powierzchni uprawnych, które co roku obsługuje kombajn. Powinni  w nim wyrazić również swoje uwagi (wady i zalety) co do opłacalności zakupu nowego kombajnu w ich gospodarstwie oraz podzielić się informacją, jakby podeszli do jego zakupu, gdyby taką decyzję mogli podjąć jeszcze raz.